Project LIYO : bakstenen maken - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Nathalie - WaarBenJij.nu Project LIYO : bakstenen maken - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Nathalie - WaarBenJij.nu

Project LIYO : bakstenen maken

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

29 Juli 2013 | Malawi, Zomba

LIYO : Maandag zijn we ons tweede project gaan bezoeken. LIYO is een organisatie die echt vele dingen doet. Ze hebben 4 projecten lopen die zich bezig houden met de kleinsten tot de oudsten van de community. In de voormiddag werden we in 4 groepen verdeeld en elke groep ging in verschillende dorpen de dorpschief(zoiets als burgemeester) bezoeken om te laten weten dat we in hun dorp zijn. Onderweg naar de chief waren er ongelofelijk veel kinderen die met ons meeliepen. Ze willen hier allemaal jouw naam weten en jouw een hand geven. Zo leuk! Na de middag werden we in groepen van 3 verdeeld en ik ging samen met mijn groep bakstenen maken voor een oudere vrouw. Ik had er super veel zin in want ze deden dat hier blijkbaar op wel een heel speciale manier. Eenmaal aangekomen werden we echt openlijk ontvangen door die vrouw, zo een lief vrouwtje! Eerst hebben we nogal een paar kilometers afgelegd voorbij waterputten op zoek naar water. Dat is al een hele ervaring op zich. Daarna heb ik geprobeerd om de emmer op mijn hoofd te dragen toen we eindelijk water hadden gevonden, maar alles klotste eruit. Geen idee hoe ze dat hier kunnen hoor. Om de bakstenen te maken werd er aarde vermengd met water, zodat we modder hadden. Toen moest het goed gemengd worden door middel van erin te lopen, super grappig De modder moest toen in houten malls gedaan worden en die moesten dan gewoon omgedraaid op de grond gelegd worden zodat de zon ze kon drogen. Zo hebben we er in totaal 106 gemaakt. Lang niet genoeg voor een huis, maar daar hebben we toch lang aan gezeten. Na de middag stond er dan een traditionele dans op ons te wachten. Amai, wat was me dat! Ze scheuren hier echt tegen je aan. Ik raad het niemand meteen aan, maar we hebben ons echt kapot gelachen en zij hebben ook gelachen met onze reacties. We zijn hier in België precies niet veel gewoon als je hun bezig ziet