Project CHAYOF - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Nathalie - WaarBenJij.nu Project CHAYOF - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Nathalie - WaarBenJij.nu

Project CHAYOF

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

31 Juli 2013 | Malawi, Zomba

Dag allemaal, ons internet was even verlopen, maar hier ben ik dan alweer. De voorbije dagen waren weer super. Ik zou hier echt nog wel even kunnen blijven. Chayof en bonteavond : Woensdag zijn we naar ons derde en meteen ons laatste project geweest. Dan besef je wel dat het einde van de reis echt in zicht is. We werden in 2 groepen opgesplitst. De ene groep bleef in Chayof 1 en de andere ging naar Chayof 2. Chayof heeft namelijk 3 uitvalbasissen. Ik ging naar Chayof 2 met een busje dat voor 11 personen bedoeld is, maar we werden er met 20 ingepropt. Er kwamen namelijk ook een paar vrijwilligers van Be More, de 'moederorganisatie' van Worldmapping, mee. Daar aangekomen werden we weer opgesplitst en ik ging met mijn groepje naar een oud koppel dat een nieuwe put nodig had. Eenmaal daar was er niemand thuis. Je kunt hier natuurlijk niet even bellen dat je er aan komt. Dus hebben we even aan het huis gewacht. Na een tijdje kwam de vrouw thuis, maar ze kon ons helaas zonder de toestemming van de man des huizes geen toestemming geven om een put te graven. Zo gaat dat hier dus soms. Ook al hebben ze iets hard nodig, zonder de man des huizes kan er niet gehandeld worden. Om ons toch nuttig te maken, zijn we naar een ander huis gegaan. Hier woonden 2 zussen van 95 en 115 jaar oud die wel wat hulp konden gebruiken. Hun kinderen en broers en zussen zijn allemaal gestorven en dat is hier een groot probleem. De familie woont hier namelijk heel dicht bij elkaar zodat ze elkaar kunnen helpen. Gelukkig bestaat Chayof zodat de 2 zussen toch geholpen kunnen worden want zelf kunnen ze natuurlijk niet veel meer. Ik ben dan de kleren van de vrouwen gaan wassen in een naburig beekje en een paar anderen hebben een put voor het afval gegraven. Na ons werk kregen we weer als blijk van dank een traditionele dans te zien. Natuurlijk moesten we ook meedoen 's Avonds hebben we ook nog bonte avond gehad bij Pakachere. Wij als deelnemers stonden zelf in voor de indeling van de avond om elkaar te vermaken. We hebben in verschillende groepjes verschillende acts opgevoerd en spelletjes gespeeld. Deze avond was echt geslaagd!